Koronavírussal kapcsolatos gyakorlat a különböző piaci szereplőknél – digitalizációs összehasonlítás, ki hogyan reagált a pénzügyi szektorban?

2020.05.08. 00:22

Az alábbi cikkünkben bemutatjuk, hogy hogyan reagáltak a hazai pénzügyi szereplők az aktuális helyzetre, milyen digitális megoldások vannak jelen a piacon, és hogyan zajlik az ügyintézés a vírus idején

 

A koronavírus hazánkban való megjelenése óta teljesen felborultak a hétköznapjaink, eddig meg nem szokott kihívásokkal kell szembe néznünk és sok ember számára súlyos gondokat okoz a kialakult helyzet. Számos cég visszaesést tapasztalhatott a bevételeiben, sok esetben olyan problémák merülhettek fel, melyeket csak áldozatok árán, kényszerpihenővel vagy rosszabb esetben elbocsátásokkal lehetett orvosolni. Azon vállalkozások viszont, akik felveszik a küzdelmet a válság ellen, sokkal gyorsabban talpra állhatnak a járvány elhaladtával és hamarabb érhetnek el gazdasági sikereket. A vállalkozások számára nagy segítség lehet a megfelelő hitel felvétele ebben az időszakban, a kormány rendelkezéseinek köszönhetően pedig kedvező feltételekkel juthatnak most a KKV-k hitelhez, érdemes tehát kihasználni az adódó lehetőségeket. A kialakult gazdasági szituáció miatt olyan változások következtek be a pénzügyek kezelése során, melyek megkönnyítik az ügyintézés menetét, ezzel is gyorsítva a bajba jutott vállalkozásoknak való segítségnyújtást.

AKTUÁLISAN ELÉRHETŐ TERMÉKEK:

Széchenyi Mikrohitel MAX+

Akár 100.000.000 forint
Fix 5%-os kamattal
Akár ingatlan célra is
Érdekel
Jelenleg nem elérhető

EXIM Kishitel

Akár 150.000.000 Ft hitelösszeg
Beruházási és forgóeszköz hitelcélra
Exportőr cégek részére
Részletek

 

Már a számlanyitás és egyéb ügyintézési folyamatok is elérhetők az otthona kényelméből, a legtöbb funkcióhoz csak internet és egy videóchatre alkalmas készülék szükséges. (Forrás: Nick Morrison, Unsplash)

Hogyan reagáltak a bankok, pénzügyi vállalkozások?

Van olyan bank, mely átmenetileg felfüggesztette szolgáltatásainak egy részét a helyzetre való tekintettel, más pénzintézetek pedig csak rövidített nyitvatartással üzemelnek. Az ügyfelek többsége kerüli a személyes találkozásokat, szívesebben választják az online vagy a telefonos ügyintézés lehetőségét a biztonságuk és egészségük érdekében. Az általánosságban elmondható, hogy a pénzügyi szektor jelentősebb szereplői már az utóbbi években gondolkodtak és dolgoztak a digitális szolgáltatásaik fejlesztésén, egyes szolgáltatóknál ezek többé-kevésbé már a járvány előtt is rendelkezésre álltak, más bankoknál és pénzintézeteknél a vírus pedig megsürgette a digitális megoldások bevezetését. Már a hétköznapok során is egyre nő az igény a gyors és rugalmas ügyintézésre, a krízishelyzet tehát megadta azt a löketet, ami miatt többen online rendszerük fejlesztésébe kezdtek.

Tekintve, hogy a koronavírus járvány okozta válsághelyzetre igazából nem lehet felkészülni, elsősorban azok a szolgáltatók indulnak előnnyel, akik a szolgáltatásaik kialakításánál szem előtt tartották az ügyfél élményt és biztosítani tudnak egy alternatívát a hagyományos ügyintézésre. Talán a legnehezebb kihívás a hiteles, hivatalos szerződések elvárásából fakad, mely gátolja az online ügyintézést, de már ezzel kapcsolatban is születtek olyan kormányrendeletek, amik lehetővé teszik, hogy egyes banki folyamatok 100% online valósulhassanak meg. Az internetes ügyintézés egyik nagy előnye, hogy a nap 24 órájában elérhető, személyes jelenlétet nem igényel. Amellett, hogy a digitalizáció fejlődése miatt gyorsabb és rugalmasabb az ügyintézés, kényelmesebbé is válik, hiszen sok esetben már ki sem kell mozdulnunk a lakásunkból. A biztonság ugyanakkor kulcsfontosságú kérdés, a pénzintézetek többfajta megoldást is bevetnek, hogy minden igényt ki tudjanak szolgálni az erre vonatkozó szabályozásoknak megfelelően.

Fontos kiemelni, hogy habár eddig mindennapos volt a személyes ügyintézés, a magyar jogszabályok már évek óta lehetővé teszik a bankolás digitális formában történő megvalósulását. 2017-ben fogadták el azt a törvényt, ami már az elektronikus csatornán keresztüli, például videós azonosítást is engedélyezi. A szerződések elkészítése és az ügyintézés nem okozott problémát korábban sem, gond nélkül meg tudták beszélni a feltételeket telefonon vagy e-mailen, de az ügyfélazonosításnak személyesen kellett történnie. A videóbankos azonosítás valamilyen elektronikus csatornán keresztül valósulhat meg, ennek köszönhetően már nem igényel személyes találkozást a számlanyitás, a szerződéskötés és az egyszerűbb hiteligénylés sem (lakossági hitelek esetében várható gyors előrelépés). Több banknál és pénzintézetnél lehetőség nyílik online hitelt igényelni (vagy legalább is a hiteligénylést elindítani), illetve különböző online elérhető hitelkalkulátorokkal segítenek az ügyfeleknek a tájékozódásban.

Ezen felül 2019-től már a szelfis bankszámlanyitás is lehetséges, ez azért nagy lépés, mert ellenben a videóbankos megoldással, nem szükséges a valós idejű azonosítás. Így egy rövid videó rögzítésével, vagy egy fotó készítésével is lehetséges számlát indítani és ügyet intézni. A bankszámla nyitásához csak néhány adatra és a személyi okmányok fényképére van szükség, ezek rendelkezésre állásával akár a hiteligénylés folyamatába is belekezdhetünk. A teljeskörű azonosítás történhet videóchat vagy személyes találkozás során, a szolgáltatások addig ugyanis csak korlátozottan vehetők igénybe.

Általánosságban azért elmondható, hogy a digitalizáció első lépcsőjében jelenleg az ügyfélazonosításhoz, és egyszerűbb banki szolgáltatások online ügyintézéséhez történtek fejlesztések banki oldalon.

Sok esetben alkalmaznak videóchates azonosítást, ezzel kiváltva a személyes találkozások általi hitelesítést. (Forrás: Harry Cunningham, Unsplash)

A Hitelpont digitális törekvései

A Hitelpont a pénzügyi vállalkozások körében igyekszik úttörő lenni és az elsők között reagálni a megváltozott ügyféligényekre. Magas fokú digitalizáció segíti az ügyletek gyors és hatékony feldolgozását, célunk a személyes ügyintézés szükségességének csökkentése, igyekszünk elektronikus csatornákon lebonyolítani az ügyintézést. Az ügyletekkel kapcsolatos feladatkezeléshez még a társadalmi távolságtartás elrendelésekor bevezettünk egy CRM rendszert is, ami automatizált megoldásokkal segíti a kollégáinkat a távmunkában, valamint a még hatékonyabb közös munka támogatására cégünknél a Microsoft Teams platform is bevezetésre került.

Szintén újdonság, hogy hamarosan a hiteligénylés folyamata már online is elindítható lesz, ezzel ügyfeleink már nem csak gyorsan és egyszerűen juthatnak hozzá szükséges információkhoz a weboldalunkon, hanem megtehetik az első lépést a vállalkozói hitelük igénylése felé.


A HITELPONTNÁL LEHETŐSÉGET BIZTOSÍTUNK A TELJES ÜGYINTÉZÉS ELEKTRONIKUS LEBONYOLÍTÁSÁRA, NEM SZÜKSÉGES A SZEMÉLYES ÉRINTKEZÉS A HITELEK IGÉNYLÉSÉHEZ. A SZÜKSÉGES DOKUMENTUMOK BENYÚJTÁSA TÖRTÉNHET POSTÁN ÉS FUTÁRRAL IS.


A weboldalunkon több ponton is lehetőség nyílik a kapcsolatfelvételre, az online ügyintézést és a telefonos kapcsolattartás támogatjuk, csak a legszükségesebb esetben történik személyes találkozás. Minden online érdeklődőt visszahívnak kollégáink, bár a megnövekedett igények miatt a szokásos átfutási idő némileg megnövekedett, ez ügyben kérjük ügyfeleink türelmét!

Kiemelt funkció az online hitelkalkulátorunk, mely szintén jelentősebb fejlesztés alatt áll, hiszen a megjelenő új termékek vonatkozásában is elérhetővé kívánjuk tenni, illetve a kalkulátor használhatóságán is javítani fogunk. Ez jelenleg is egy olyan dinamikus felület, ahol a kölcsön minden lényeges paramétere beállítható. Nagy előnye, hogy áttekinthetővé teszi a törlesztőrészletek alakulását a teljes futamidő alatt, azonban fontos megjegyezni, hogy ezek az értékek nem 100% pontosak, csak jelzés értékkel bírnak. Csúszkák segítségével adható meg a felvenni kívánt hitelösszeg, beállítható a futamidő, türelmi idő hossza, amely alatt nem kell tőkét törleszteni, csak a kamatot szükséges havi szinten fizetni, ezáltal türelmi idő alatt alacsonyabb, a lejáratát követően a hátralevő időszakban pedig magasabb törlesztőrészletekkel kell számolnunk. Fontos megjegyezni, hogy a futamidő minden esetben magába foglalja a türelmi időt. Egyes termékek esetében lehetőség nyílik Ballon konstrukció igénylésére is, legfeljebb 20 millió forintig tudunk megjelölni olyan összeget, amit csak a futamidő legvégén, egy összegben kell törleszteni. Ezzel a visszafizetési időszak során csökkentett törlesztőrészleteket érünk el.


A KALKULÁTOR TRANSZPARENSEN AZT IS MEGMUTATJA, HOGY MENNYI LESZ A HITEL TELJES KÖLTSÉGE A FUTAMIDŐ ALATT, MEGADJA A HAVI TÖRLESZTŐRÉSZLETEK ÖSSZEGÉT, VÁLTOZÁSUK ALAKULÁSÁT HÓNAPRÓL HÓNAPRA.


A Hitelpontnál elérhető hiteltermékek törlesztése úgynevezett lineáris tőketörlesztéses módon történik, ami azt jelenti, hogy a futamidő során a tőke minden hónapban egyenlő összeggel kerül törlesztésre. Mivel azonban minden hónapban egyforma mértékben csökken a tőketartozás, így a kamatköltségek hónapról hónapra csökkennek, Ennek megfelelően pedig a törlesztőrészletek is folyamatosan csökkennek azonos kamatszint mellett.

A Hitelpont weboldalán hamarosan minden termékhez elérhető a transzparens költség kalkulátor. (Iryna Tysiak, Unsplash)

A kalkuláció számadatai nem tökéletesen pontosak, hiszen a végleges értékek függenek a hitel kezdőnapjától is, ezért a megadott értékek csak tájékoztatásul szolgálnak.

A generált kalkulációt és a törlesztési ütemtervet lehetősége van kinyomtatni, és javasoljuk is ügyfeleinknek, hogy végezzék el a terveiknek megfelelő kalkulációt minél többféle paraméterek mellett, hiszen az nagy mértékben segíti az összehasonlítást. Kinyomtatást követően pedig a későbbiekben is össze tudja hasonlítani a különböző lehetőségeket. Amennyiben kérdései merülnek fel, honlapunkon van lehetőség visszahívás kérésére, akivel a továbbiakban megbeszélheti a hitel részleteit és az igénylés további fázisait.

A kalkulátor egyelőre az MFB Vállalkozásfinanszírozási Beruházási Hitel, az MFB Vállalkozásfinanszírozási Forgóeszköz Hitel és a Vállakozói jelzáloghitel esetén használható, hamarosan pedig már az MFB Krízis Hitel kalkulátora is elérhető lesz az oldalunkon.

MFB Digitális Ügymenet

A Magyar Fejlesztési Bank is reagált a kormányzati intézkedésekre, a vírus idején kiemelt figyelmet fordítanak az ügyfelek megfelelő tájékoztatására és a vállalati hitelekkel kapcsolatos kérdések megválaszolására. Egyes MFB Pontok nyitvatartása megváltozott, elsősorban a telefonos vagy e-mailben történő ügyintézést támogatják és csak indokolt esetben javasolják az MFB Pontok látogatását.

Nagy könnyítés a Hitelpont és a többi pénzügyi vállalkozás részére, hogy az ügyfeleink hiteligényei kapcsán az MFB biztosítja az elektronikus ügyintézés.

Nagy bankok digitális törekvései

A megváltozott körülményekre nyújtott reakciók összességében hasonlók voltak az egyes bankoknál. A legtöbb bank a videóchates azonosítást választotta, különbségek főleg a bekért adatokban és az eszközigényben merülnek fel.

Az MKB Bank VideóBANK szolgáltatást vezetett be, aminek segítségével videóchaten keresztül történhet az egyszerűsített ügyintézés. Így megtarthatják a banki tanácsadás személyes jellegét, a fizikai találkozás elkerülésével. Számos szolgáltatást képesek a VideóBANK-on keresztül online lebonyolítani, hiszen ez a személyes azonosítást is lehetővé teszi.  Március végén egy digitális ügyfélhívó rendszer is aktiválva lett a bank online felületein, ami a hétköznapi munkaórákban elérhető, és kifejezetten arra a célra lett létrehozva, hogy a hiteltörlesztési moratóriummal kapcsolatban ezen keresztül nyilatkozzanak az ügyfelek. A szolgáltatás telefonról és a legnépszerűbb böngészőkből is elérhető. Ezen kívül más szolgáltatások is elérhetők online az MKB Banknál, az ügyintézést pedig megkönnyíti a hétköznap elérhető videós ügyfélszolgálat.

A Gránit Banknál egyszerűsített a számlanyitás folyamata, az azonosítás egy telefonos applikáción keresztül történik, elektronikus a szerződéskötés is, és egy munkanapon belül a visszaigazoló SMS által aktiválhatjuk is a számlát. A Takarékbanknál a videóchat online is megoldható, így még kevesebb az eszközigénye, mint az applikációs azonosítás során. Az online igényelt számlák általában 1-2 napon belül teljesen elérhetők, alkalmasak pénz küldésére és fogadására.

A CIB Bank két fajta számlacsomagot tett elérhetővé az online igényléshez, szintén videos azonosítás mellet, azonban videóchates hívást kizárólag Chrome böngészőből tudnak az ügyfelek elindítani.

Az OTP Banknál is van lehetőség videóbankos számlanyitásra, ezen felül saját számlacsomagot is összeállíthatunk, amennyiben erre van igény. Az számlanyitási kérelem beküldése és a nyilatkozatok elfogadása után kerül sor a videón keresztüli azonosításra, ez a folyamat körülbelül negyedórát vesz igénybe és egyik előnye, hogy hétvégén is elérhető.

Mindössze 20 percbe telik a videóchates számlanyitás a Budapest Banknál, az Internetbank és a saját telefonos applikációjuk által pedig elérhetővé teszik a mindennapos pénzügyek intézését, a vállalkozások pénzügyeinek intézését ide értve. Már a járványhelyzet előtt bevezették a papírmentes bankolást, így előtérbe kerültek a digitális megoldások. Újdonság a Budapest Bank Üzleti Terminál bevezetése, ennek köszönhetően követhetővé válnak a vállalati pénzmozgások, ezt kiegészítve a BusinessID applikációval telefonról is irányíthatóvá válnak a pénzügyek.

Az aláírt szerződéseket több banknál postán vagy futárszolgálat segítségével is benyújthatjuk. (Forrás: Brando Makes Branding, Unsplash)

A Magnet Bank szolgáltatásai vállalkozások számára is elérhetők, összesen nyolc különböző számlacsomaggal. Egy olyan lehetőség van, ahol a teljes számlanyitási folyamat lebonyolítható online a videóbank segítségével, más esetekben a számlanyitás elindítható online, de a szerződéskötés csak bankfiókban történhet. Vállalati hitel igényléséhez még szintén szükséges a személyes találkozás.

 


Amennyiben valamelyik hitelkonstrukció felkeltette az érdeklődését, a Termékeink menüpontra kattintva bővebb információhoz juthat a hitelekkel kapcsolatban. Minden termékoldal alján megtalálható a hitelkalkulátor, melynek segítségével kiszámíthatóak a várható törlesztőrészletek, a hiteligénylés folyamata online is elindítható, valamint lehetőség van visszahívás kérésére is. Egyéb kérdés vagy érdeklődés esetén kérjük vegye fel a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal a +36-(70)-654-2486 telefonszámon vagy a megadott Elérhetőségeink egyikén.


 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:

2020.05.05. - Hiteligénylés és ügyintézés folyamata részletesen

2020.04.30. - A pénzügyi mentőcsomag részletei – mire számíthatnak a magyar vállalkozások?

2020.04.28. - Bemutatjuk a vállalkozói hitelek főbb típusait. – Miből válogathatnak a vállalkozások? Mik a főbb különbségek? Hogyan gondolkodnak a finanszírozók?

2020.04.23 - Indul a Hitelpontnál az MFB Krízis Hitel – 04.30-tól elérhető az NHP Hajrá