A korábbiakban már írtunk a Hitelpontnál elérhető konstrukciókról, bemutattuk a jelenleg elérhető hiteltermékeket, szó esett arról, hogy melyik hiteltermék milyen helyzetben a legalkalmasabb, azt azonban még nem fejtettük ki részletesen, hogy hogyan is néz ki a vállalkozói hitelek igénylése – és a finanszírozó oldalán az ügyintézés – a gyakorlatban. Ebben a cikkben ezért bővebben leírjuk, hogy pontosan hogyan kezeli ügyleteit a Hitelpont, összefoglaljuk a hitelek ügyintézésének menetét.
A folyamat bemutatásával segíteni szeretnénk azoknak a vállalkozóknak, akik kevésbé járatosak a hitelfelvétel területén, hiszen a jelenlegi krízishelyzet sok, eddig sikeres és finanszírozási gondok nélkül működő cégnek okozhat most álmatlan éjszakákat.
A Hitelpontnál az ügyleteket értékesítési fázisokban kezeljük. Ezek alapján tudunk több lépést elkülöníteni a hiteligénylés folyamatában, kezdve az első megkereséssel egészen a folyósított fázissal bezárólag.
AKTUÁLISAN ELÉRHETŐ TERMÉKEK:
Amikor egy vállalkozásnál megszületik a hitelfelvétel igénye, valamilyen formában megtörténik az első kapcsolatfelvétel a finanszírozóval. A vállalkozó bemegy a bankjába, hitelügyintézésben jártas szakértőhöz fordul, vagy online böngészik az elérhető megoldásokkal kapcsolatosan.
A Hitelpontnál visszahívás kérésére is van lehetőség, így értékesítő munkatársaink is felvehetik a hiteligénylővel a kapcsolatot, de telefonon keresztül és a központi irodánkban személyesen is van lehetőség érdeklődni a hiteltermékekkel kapcsolatos részletekről, vagy elindítható a hiteligénylés.
A normál üzletmenetünk szerint kifejezetten tanácsos legalább egy személyes találkozót leegyeztetni, azonban a koronavírus helyzetre reagálva, jelenleg kollégáinkkal elsősorban az elektronikus és telefonos egyeztetéseket szorgalmazzuk. Mindenesetre úgy gondoljuk, hogy vállalkozói hitelügyintézéssel kapcsolatosan érdemes élőszóban tájékozódni, így jobban fel tudjuk mérni az ügyféligényeket és hatékonyabban át tudjuk beszélni a pontos kondíciókat egyes hiteltípusok esetén.
Az első megkeresés alkalmával áttekintjük általában a következőkre vagyunk kíváncsiak:
Az ügyfél igényeit azzal a céllal vizsgáljuk, hogy a rendelkezésre álló hiteltermékek közül melyik a legmegfelelőbb választás ezen igények kiszolgálására. Fontos már a kezdeti szakaszban letisztázni az igénylés feltételeit, és tájékoztatni az ügyfelet arról, hogy milyen elvárásoknak kell eleget tennie ahhoz, hogy elindíthassuk a hitelkérelem benyújtásának folyamatát. Az egyes termékek az ügyintézés folyamata és a kondíciók mellett akár a szükséges dokumentumok vonatkozásában is eltérhetnek.
Meg kell határozni a hiteligénylés célját is, mivel ez nagyban befolyásolja a hiteltermékek közötti döntést. A Hitelpontnál elérhető hiteltermékek pénzügyi forrását a Magyar Állam, vagy az Európai Unió biztosítja, így jellemzően komplex szabályrendszereket vizsgálunk minden igénylés során.
Az első megkeresésnél a hitel biztosítékaira is rákérdezünk, érdemes ezekre a kérdésekre előre felkészülni, hiszen ezen információkra épül majd fel az ezt követő folyamat. Fontos kiemelni, hogy a Hitelpontnál minden esetben elvárunk forgalomképes, per- és tehermentes ingatlanfedezetet az ügyfeleinktől.
Míg a kereskedelmi bankok az érettebb életciklusban lévő vállalkozásokat elsősorban a gazdasági eredményeik alapján értékelik, addig a Hitelpont korábbi fázisú, akár induló vállalkozásokat is hitelez. Ugyanakkor belátható, hogy a gazdasági múlt hiánya, vagy a kisebb gazdasági volumen miatt érdemben pénzügyi elemzéseket nincs értelme folytatni – a hangsúly tehát a biztosítéki oldal irányába tolódik.
Az első megkeresést és az igények feltárását követően jön az előminősítés fázisa. Az előminősítés célja, hogy mind az ügyfél, mint a saját részünkre megvizsgáljuk, hogy tudunk e megfelelő megoldást nyújtani a felmerült igényekre.
Ilyenkor a már megismert konkrét információkra támaszkodva zajlik egy előbírálat, ami alapján elkészülhet egy indikatív ajánlat az ügyletről. A Hitelpontnál törekszünk arra, hogy az előminősítés minél rövidebb idő alatt megtörténjen, ezzel is meggyorsítva az ügyintézés folyamatát.
Az előminősítés során először összegyűjtjük a cégről nyilvánosan elérhető adatokat, ez az egyszerűsített cégjogi vizsgálat az Opten rendszer felhasználásával zajlik. Az itt megtalálható információk alapján ellenőrizhetjük a cég tevékenységét és láthatjuk, hogy a vállalkozás jogilag, illetve formailag jogosult-e a hiteligénylésre. Különösebb figyelmet fordítunk a vizsgálat során az ügyletben részt vevő magánszemélyek, társaságok, kezesek és kapcsolt vállalkozások adataira, bármilyen olyan negatív információ befolyással lehet az ügylet minőségére, ami a céggel összefüggésben felmerült. Ezek az információk a legritkább esetben lehetetlenítik el a hiteligény kiszolgálását, de megítélésük jellemzően további információt igényel.
Ezen kívül szó kell essen a biztosítékról. Az ügylet folyamatmenedzsmentje szempontjából indokolt és hasznos már az előminősítés során részletesen megismerni, kialakítani a lehetséges biztosítéki kört, mert az ügyfél szempontjából az értékelt kondíciók egyik kardinális pontját jelenti. Legfontosabb biztosítéki elemek:
A legfontosabb biztosítéki elem, az ingatlanfedezet esetében meg kell vizsgálni az ingatlan forgalomképességét és finanszírozhatóságát. Általánosságban elmondható, hogy amíg a kereskedelmi bankok inkább az ügyfél gazdasági helyzetét és gazdálkodási múltját vizsgálják meg, a Hitelpontnál az ingatlan értékére alapozunk. Ez egy olyan lényegi különbség, ami lehetővé teszi a hiteligénylést az olyan ügyfelek számára, akik például a vállalkozásuk kezdeti szakaszában járnak, vagy éppen nem sikerült olyan jól az előző év, de ennek ellenére szeretnének hitelt igényelni a fennmaradás érdekében.
Összegezve, a folyamat során három fontosabb információ szükséges az indikatív ajánlat elkészítéséhez:
Az alábbi információk és elemzések kerülnek még feldolgozásra az előminősítési adatlapon:
Az előminősítési adatlap (melyet minden esetben a hiteltanácsadó kollégáink készítenek), valamint az abból készülő indikatív ajánlat magában foglalja a hitelkalkuláció elvégzését, megtörténik a fedezeti limitszámítás, és a gyorsan megismerhető tények és információk alapján irányt mutat mind a finanszírozó, mind az ügyfél részére a lehetséges megoldásról. Természetesen pontos, konkrét hiteldöntés csak a kérelem hivatalos benyújtását követően történik. Ezek a számítások egy hozzávetőleges kvalifikációt segítenek elő, hogy mind az ügyfél, mind a Hitelpont tisztán lássa milyen módon van lehetőség kielégíteni az ügyfél igényeit. Az indikatív ajánlat jelzés értékkel megmutatja a szükséges önerő nagyságát, meghatározásra kerülnek benne azok a termék szintű kondíciók, melyek mellett lehetséges a hitel biztosítása. A törlesztőrészletek hozzávetőleges összege is kiszámításra kerül, valamint az esetlegesen felmerülő hiteldíjakról is tájékoztatást kaphat az ügyfél ebben a dokumentumban .
Az így előkészített ajánlat nem lehet teljesen pontos, hiszen a hitelezési dokumentáció jelentős része nem kerül előállításra, azonban a könnyen és gyorsan feldolgozható információk birtokában elérhető pontosság már megfelelő iránymutatást ad a további tárgyalásokhoz és ügyintézéshez. Ez egyben döntési pont is, hiszen a folytatásban alapvetően az elfogadott indikatív ajánlat mentén zajlik a munka. Fontos kiemelni, hogy egy indikatív ajánlat egy komplex döntési rendszer eredménye, ahol egy apróbb módosítás is több változást eredményezhet a feltételeken.
Amennyiben az ügyfél egyetért az ajánlatban leírtakkal, tovább léphetünk az anyaggyűjtés fázisába.
A teljes hiteldokumentáció összegyűjtése általában hosszabb folyamat, és jellemzően ügyletenként eltér. A Hitelpontnál tisztában vagyunk azzal, hogy ez a fázis megterhelő lehet az ügyfél számára, ezért összeállítunk egy listát, ahol összefoglaljuk a teljes dokumentációs igényt, ezzel is könnyítve a dokumentumok összegyűjtésének folyamatát.
Ebben a fázisban készül az értékbecslés is a hitel fedezetére, melynek igénylése a Hitelponton keresztül történik. Számolni kell 7-10 nap átfutási idővel, ennyi idő szükséges a szemle megszervezésére, lebonyolítására, feldolgozására és a dokumentumok hozzánk való elérkezésére.
Egy átlagos hitelkérelem esetében az alábbi dokumentumok beszerzésével kell számolni:
Könyveléssel kapcsolatos dokumentumok:
Adózással kapcsolatos dokumentumok:
Fedezettel kapcsolatos dokumentáció:
Hitelcél kapcsán:
A dokumentáció teljes befogadását követően – valójában már azzal párhuzamosan – megkezdődik a hitelügylet előterjesztésének összeállítása.
Az előterjesztés során feldolgozásra került a teljes hiteldosszié, melyből végül egy 15-25 oldalas előterjesztési dokumentum születik a hitelbírálati bizottság részére.. Az előterjesztés legfontosabb tartalmi elemei:
Az előterjesztés során megismételjük a korábban elvégzett kalkulációkat és elvégezzük a limitszámítást a végleges számokkal. Így a dokumentáció által nyújtott pontos adatok alapján a hozzávetőleges számokat valósághűvé alakítjuk.
Az előterjesztés részét képezi az ügyfél és az esetleges kezesek scoring-ja, pontozása, ezt a cég főkönyvi kivonatából és beszámolójából elérhető adatok alapján végezzük el.
Amennyiben a cégjogi vizsgálat és a kapcsolt vállalkozások vizsgálatának során előkerültek negatív információk, azok a dokumentum szöveges elemzésében kerülnek említésre.
Az előterjesztés folyamatának fontos része a projektvizsgálat, ahol ellenőrizzük, hogy az igényelt hitel mindenben megfelel-e a programnak.
A limitszámítás során az ingatlan forgalomképessége és az ügyfél minősítése is meghatározó, ezek alapján kerül megállapításra, hogy az ingatlan és az ügyfél vonatkozásában felmért kockázatok figyelembe vételével milyen mértékű hitelösszeg kerül jóváhagyásra.
A törlesztőrészletek meghatározásához alkalmazott kalkulátorunk nyilvánosan is elérhető a weboldalunkon. Az új hiteltermékek vonatkozásában is hamarosan frissítésre fog kerülni. Fontos azonban kiemelni, hogy az egyes ügyletek vonatkozásában megítélt egyedi kedvezményeket a nyilvános kalkulátorok nem kezelik, azok az előterjesztés során kerülnek figyelembe vételre.
Tulajdonképpen azok az információk jelennek meg sokkal részletesebben az előterjesztésben, amiket az előminősítés során hozzávetőlegesen meghatároztunk.
Végül meghatározásra kerülnek a szerződéskötési és folyósítási feltételek, és a hiányzó dokumentumok benyújtására is felhívjuk a figyelmet, amennyiben van ilyen.
A hiteldossziét és az elkészített előterjesztés dokumentációt átadjuk a hitelbírálati bizottságnak, majd sor kerül a hitelbírálat lefolytatására.
A hitelbírálat során előfordulhat, hogy a döntéshez további információt kérnek, vagy hiánypótlásra kerül sor, illetve születhet pozitív vagy elutasító döntés.
Pozitív hiteldöntés esetén a döntésfinanszírozási ajánlat már a pontos kondíciókat és feltételeket tartalmazza a szerződéskötéssel és a folyósítással kapcsolatban. Ez az a dokumentum, melyet szükséges elfogadnia az ügyfélnek annak érdekében, hogy a szerződéskötés előkészítése kezdetét vehesse. Amennyiben bármilyen jellegű kérdés felmerül a hitelszerződés megírása kapcsán, fontos ezeket tisztázni és megvitatni a kérdéses pontokat.
A hitelbírálatig bezárólag jellemző, hogy az ügyletek, igények még rugalmasan változnak, azonban a bírálattal, az abból készülő ajánlattal minden részlet a helyére kerül. Azonban a szerződéskötés előkészítése során is több feladatot szükséges elvégezni:
A szerződést abban az esetben lehetséges aláírni, amennyiben minden szerződéskötési feltétel teljesült az ügyfél részéről. Fontos itt megemlíteni, hogy valamennyi elérhető termék vonatkozásában refinanszírozott hitelekről van szó, ezért a szerződéskötést megelőzően a Hitelpontnak a Magyar Fejlesztési Bank felé kell egy refinanszírozási kölcsön kérelmet benyújtani, illetve az MFB is lefolytatja a saját ügymenetetét. Abban az esetben szerződhet a Hitelpont az igénylő féllel, amennyiben az MFB is jóváhagyja a refinanszírozási kölcsönkérelmet. Ezt követően kerül sor a szerződéskötési alkalom megszervezésére; a szerződés megkötése minden esetben a Hitelpont irodájában történik, közjegyző jelenlétében.
A döntésfinanszírozási ajánlatban és a szerződésben is szerepelnek a folyósítás feltételei. Amennyiben ezek teljesülnek a szerződéskötést követően az ügyfél részéről az előírt finanszírozási etapok, részletek szerint, a Hitelpont lehívja az érintett hitelösszeget az MFB-től, ami a Hitelponthoz való beérkezése után folyósításra is kerül az ügyfél felé.
Amennyiben valamelyik hitelkonstrukció felkeltette az érdeklődését, a Termékeink menüpontra kattintva bővebb információhoz juthat a hitelekkel kapcsolatban. Minden termékoldal alján megtalálható a hitelkalkulátor, melynek segítségével kiszámíthatóak a várható törlesztőrészletek, a hiteligénylés folyamata online is elindítható, valamint lehetőség van visszahívás kérésére is. Egyéb kérdés vagy érdeklődés esetén kérjük vegye fel a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal a +36-(70)-654-2486 telefonszámon vagy a megadott Elérhetőségeink egyikén.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:
2020.05.10. - Check-lista vállalkozói hitel igényléséhez
2020.04.23 - Indul a Hitelpontnál az MFB Krízis Hitel – 04.30-tól elérhető az NHP Hajrá
2020.04.19. - Milyen különböző hitelprogramokban vett részt eddig a Hitelpont?